Пътищата вече изсъхнаха от снега и кишата, пролет е и макар времето през този сезон да е непредсказуемо, все пак настъпва моментът за смяна на зимните гуми на автомобила с летни.

Гумите са единствената точка на контакт между вашето превозно средство и пътя, а различията в дизайна на протектора и каучуковата смес правят тези типове гуми много различни един от друг, създавайки и разликата в това как работят и каква безопасност осигуряват.

Според експерти управлението на автомобила със зимни гуми през лятото крие своите опасности, както шофирането с летни гуми през зимата. И причината за това е най-вече в удължаването на спирачния път.

Доказателството се съдържа и в редица проведени тестове, които доказват, че например при намаляване на скоростта от 80 км до 0 км в час на мокър път и при температура над 16° C спирачният път с летни гуми е с 4 м по-къс от този със зимни. Същото се отнася и при спиране на сух асфалт, спирачният път е по-кратък.

Повечето автомобилни производители и търговци са единодушни, че когато температурите са постоянно над 7° C е време за смяна на зимните гуми. В България има една поговорка: „Сиромах човек – жив дявол“. Главно по финансови причини немалко автомобилисти предпочитат да карат целогодишно или със зимни, или с летни гуми. Понякога слагат отпред летни, а отзад зимни. Използването на зимни гуми целогодишно обаче ще доведе до по-бързо износване на гумите, а оттук и до компрометирано сцеплението и управление през всичките четири сезона. От тази гледна точка смяната на гумите два пъти годишно не струва нищо.

По принцип всяка гума е проектирана да работи най-добре при дадени климатични условия. Ако законодателството не го забранява, времето и температурите в съответната държава са подходящи или карате автомобила си сравнително рядко, всесезонните гуми също са приемлив вариант. Макар да е популярно мнението на експерти, че те нямат същото поведение както зимната или лятната гума през съответния сезон.

Защо с летни гуми при температури над 7° C?

Летните гуми могат да гарантират високи нива на сцепление на мокри и сухи пътища чрез техните специални шарки и съединения на протектора. Също така те осигуряват висока стабилност на шофиране при завои и оптимално представяне на пробега при летните температури, което като цяло прави автомобила по-безопасен.

Зимните гуми се износват по-бързо в топлината. Те се изработват от по-мека и гъвкава гумена смес, която помага да се постигне по-добро сцепление при снеговалежи и лед. Всички сезонни гуми са изработени с по-твърда смес, която може да издържи на горещо време. Докато за зимните гуми
топлината е вредна. Всички сезонни гуми се справят по-добре от летните гуми в зимни условия, но са значително по-малко полезни в сняг, отколкото зимните гуми.

Летните гуми обикновено са по-надеждни от зимните и от всички сезонни гуми при мокри и сухи условия, категорични са експерти. Автомобилни производители промотират на пазара и друг вид гума – лятна гума със зимна специфика, която според тях е изключително подходяща при внезапна промяна на времето.

Осигуряването на два комплекта гуми може да ви се струва голяма инвестиция, но всъщност в дългосрочен план ще ви спести пари. Един от начините да удължите живота на гумите е да ги използвате за това, за което са създадени.

Каквито и марки гуми да изберете, по-важно е да са нови и здрави, а не „износени галоши“. Има шофьори, които се снабдяват с гуми, захвърлени в някоя държава от ЕС. При този вариант има риск те да се окажат с вътрешни дефекти. При смяната на гумите не забравяйте да проверите колелата дали са чисти от корозия, отломки, замърсявания. Препоръчително е също всеки месец да се следи налягането на гумите, защото то влияе върху поведението, завиването, спирането и икономията на гориво. Гума с неправилно налягане се износва по-бързо, твърдят още специалисти. Проверката трябва да се извършва, когато гумите са студени. Ако установите, че налягането в гумите пада прекалено много, причината може да е да е в неправилно монтирани джанти или повреден вентил.

Освен смяна на гумите, добре е след края на зимата да се направите една цялостна диагностика на автомобила. Препоръчително е автомобилът да бъде вдигнат в сервиз и да се огледа долната му част, която може да е получила увреждания. Прегледайте също стоп светлините, аварийните светлини, мигачите, спирачки и др. Хубаво е да се провери маслото, въздушния филтър, дори чистачките, чиято гумена част може да е увредена от студа.

Всичко това може да стане с едно посещение в специализиран сервиз, но все пак изберете такъв, който предлага квалифицирана услуга. В сервизите на СБА всеки може да намери съвет, да потърси и да получи компетентно мнение за състоянието на возилото си.

Ваня Георгиева

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *