Много са българските шофьори, които пътуват през лятото за Гърция. Освен че от началото на юли там са въведени по-строги санкции за нарушения на пътя, има и други неща, които е добре водачите да знаят за движението по пътищата там.

Стойчо Точев, който е от село Кулата, всяка седмица поне по веднъж излиза зад граница.

По гръцките пътища правилата са ясни – задължителен колан, дисциплина на пътя и спазване на ограниченията на скоростта. Има обаче и малко познати правила.

„Трябва да се знае от нашите шофьори, че в Гърция на кръговите кръстовища, който влиза в кръга, е с предимство, а при нас е обратно. И това не се урегулира със знаци”, казва Точев пред bTV.

Когато нямаш знак кръгово движение, независимо, че за нас изглежда кръгово, важи правилото за дясностоящ. При знак кръгово движение, правилата обаче са си както и в България.

Максималната скорост по магистралите е 120 км/ч, а полицейските проверки са стриктни.

„Там камерите са по друг начин. Застава един полицай, където не се вижда, той е далече от колата, прави снимки с камерата и примерно след 500 метра е полицейската кола и ги събира, може да са 10 коли да ги събере наведнъж, където ги е снимала камерата, и може да чакат един час да им напишат акта“, разказва Точев.

„Прошка няма, няма подкупи и да не се опитва никой да дава подкупи, че може да се стигне и до затвор”, съветва още мъжът от Кулата.

Ако пътувате с включен антирадар, глобата е 2000 евро, но е забранено даже и да носите такова устройство. Ако го открият някъде в колата, санкцията е 300 евро.

Забранено е и носенето на нож с размер на острието повече от 12 см. Ако властите открият у вас такъв, арестът ви е сигурен. Забранено е също шофирането с джапанки, със сандали може.

В новия Наказателен кодекс на Гърция санкциите са много строги – ако раните човек в катастрофа, може да влезете в затвор за 10 години, ако увредите чуждо имущество – за 3 г., а ако ви хванат пиян или дрогиран, ви чака най-малко година зад решетките. Пушене в колата може също да ви донесе парична глоба, ако в автомобила има дете.

Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи нашите „джигити” на пътя стават едни „хрисими агънца”, когато преминат границата с Гърция – започват да спазват всички правила и ограничения.

„Основната причина за това е неизбежността на наказанието в Гърция – актове се пишат на момента и на момента се свалят регистрационните номера”, уточни той.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *