Проблемите на електромобилите са няколко. Най-големият е дългото време за зареждане на батериите, а на следващо място е пробегът с едно зареждане. С втория се борят с увеличаване на капацитета на батериите. Но тъй като производството на батерии е енергоемко, важно е това да става енергоефективно, а използването на изкопаеми горива в процеса да се намали.

За да получим по-пълна картина върху целия процес, на помощ идва проучването на шведския Институт за екологични изследвания (IVL), проведено по поръчка на Шведската енергийна агенция и Шведската транспортна администрация.

Зад изследването стоят Лисбет Дахльоф и Миа Ромеро, според които е много важно да се намали екологичният отпечатък в производствения процес.

Авторите на проучването посочват, че производството на литиево-йонни батерии за леки електрически автомобили отделя средно 150-200 килограма въглероден двуокис на киловат час капацитет на батерията. Nissan Leaf използва една от най-слабите батерии на пазара (30 kWh), но повечето модели разчитат на батерии с капацитет 60 и 100 kWh. Това означава, че за производството на батерията на Leaf се отделят малко над 5 тона въглероден двуокис. При производството на пакет батерии с капацитет 100kWh се отделя 15-20 тона въглероден двуокис още преди да е стартиран за пръв път електромобилът. Тази калкулация е на база 50-70% дял на изкопаемите горива в микса на електричеството, използван в производствения процес.

Срещу тези точни пресмятания може да се противопостави една по-опростена сметка с много условности. Да вземем 2,0-литров бензинов двигател, който отделя 150 г/км. Допускаме, че средно с този автомобил се изминават 15 000 км годишен пробег. Това значи, че годишно той отделя 2250 кг СО2, а за да достигне въпросните 15 тона (минимум), които се отделят при производството на една 100kWh батерия, на същия този автомобил му трябват 7 години движение по пътищата. Ситуацията е още по-плашеща при самолетите, но там никой и не повдига въпроса.

Учените отбелязват, че технологията се развива много бързо и тези цифри касаят настоящия момент, като за по-точна картина е нужна информация от производителите. Данните варират и спрямо дизайна на батериите.

Автомобилните батерии съдържат литий, кобалт и никел. Тъй като извличането на тези метали е сложен химичен процес, като се изразходва голямо количество енергия, проучването сочи, че се налага да се постигне съществен напредък в тази сфера.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *