Цената на шофьорските курсове може да надмине 1000 лв., след като вчера работната група в Министерството на образованието и науката прие предложението на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата часовете за кормуване да се увеличат от 31 на 42.

Това автоматично ще вдигне цената на курсовете, тъй като един учебен час по кормуване излиза около 25 лв. Така увеличението ще бъде с над 270 лв. В момента те струват от 580 до 750 лв.

Представители на Института за пътна безопасност са били против, напуснали са заседанието на работната група и не са участвали в гласуването, което създава рискове по шосетата да излязат голяма група шофьори без книжка.

„Необяснимо е, че това решение се взема по доклад от Държавната агенция. Ние настоявахме тя да бъде създадена, но не с цел да налага допълнителни трудности и да създава рискове за хората“, каза пред „Труд“ Богдан Милчев, шеф на Института.

Последната дума ще има министъра на образованието Красимир Вълчев, който трябва да издаде наредба, за да влезе в сила предложената от работната група промяна.

В официална своя позиция вчера Съюзът на българските автомобилисти написаха, че категорично не подкрепят драстичното увеличение на броя на часовете в курсовете за подготовка на водачи. Увеличението на броя на часовете не е подкрепено с актуална статистика за увеличаване броя на ПТП, причинени от новообучени водачи.

Проведена анкета сред преподавателите инструктори от СБА показва, че може да се предвиди увеличение на часовете по практика, но с не повече от 5 часа. За същото обучение в ЕС са предвидени средно 22-25 часа.

„Друг основен проблем, който остава незасегнат, е самият изпит за придобиване на свидетелство за управление на МПС. Тук е важно да изтъкнем, че както и да е обучаван един курсист, изпитът е решаващият етап, след който той получава шофьорска книжка. В това отношение е много по-важен контролът върху самите изпити и правилната преценка на изпитващите, а не броят часове, през които курсистът се е подготвял за изпита. От името на СБА бих желал да подкрепя увеличение на часовете по практика, но не с повече от 5 часа, както и използване на симулатори за обучение, но не повече от 4 часа. Часовете по теория могат да се намалят с 1/3 и да се намери възможност за онлайн обучение по теория. Трябва задължително да се публикува успеваемостта на всеки инструктор и школа, като ПТП на техни курсисти. В самото обучение и изпит трябва по-малко да се намесва държавата. Обучението за водачи на МПС би могло да поскъпва, но не по този начин. Трябва повече свобода на инструктора, включително да преценява колко учебни часа са необходими за добра практическа подготовка в зависимост от качествата на обучаемия. В някои от страните, където има доста добра безопасност на пътя няма задължително обучение, а скъп и непробиваем за купуване изпит“, заяви председателят на СБА инж. Панчев.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *