След анализ на Римското право депутатите решиха: Собственикът на колата носи цялата отговорност на пътя

 

Парламентът прие окончателно на второ четене промените в Закона за пътищата, които ГЕРБ предложи, за да се ограничи войната по пътищата.

Промените предвиждат три конкретни неща, с които се цели да се ограничат катастрофите:

Знаците пред камерите отпадат. Както бяха сложени преди няколко години, така сега ще бъдат вдигнати и шофьорите вече няма да знаят къде да намаляват скоростта. С това на пътя се връщат катаджиите, като министъра на вътрешните работи ги задължава да следят движението и автомобилите на пътя, „като за целта са длъжни да извършват проверката по безопасен начин, осигурявайки необходимата видимост“. С приетите промени КАТ има право да извършва контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане.

Нарушения, заснети с видеокамера, за които не се отнемат контролни точки или право на управление на колата, се предвижда да се издават електронни фишове, в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

Електронният фиш съдържа териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата и точния час на нарушението, регистрационния номер на колата, собственика, нарушението, размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното заплащане.

Дадеш ли автомобила си на друг, а той направи произшествие или нарушение на пътя – оставаш без кола за срок от 6 месеца до 1 година. В рамките на този срок ще се прекратява регистрацията на автомобила, чийто собственик го е предоставил на лице без книжка.

Същата мярка ще следва и ако шофьорът, на който е отстъпена колата, е хванат да кара след употреба на алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 промила или наркотици или ако откаже проверка с техническо средство за алкохол.

По тази мярка имаше и дебат сред депутатите:

Димитър Стоянов от БСП коментира, че текстът не е прецизен. Той поясни, че проблем би възникнал, ако автомобилът не е собственост на един човек или ако е собственост на фирма, на държавата, общината или е взет под наем.

„Ако падне саксия и убие човек, кой е виновен – саксията или вятърът“, започна с примерите председателят на правната комисия Данаил Кирилов и сам си отговори: „Не, човекът, чиято е саксията и който е трябвало да я закрепи“. „Този принцип съществува от Римското право – вещта не носи отговорност, а нейният собственик за вредите, които са причинени от нея“, обясни още Кирилов.

Депутатът Вежди Рашидов от ГЕРБ пък разказа цяла история за „вината на вещите“ как един човек отишъл в съда и казал, че не е виновен, че е убил някой, защото той е паднал сам върху ножа и то осем пъти.

Филип Попов от БСП обаче съпостави не вещта, а човека в случая и попита: „Ако един полицай убие със служебното си оръжие човек, министърът на вътрешните работи МВР ли ще носи отговорност?“

В крайна сметка Римското право спечели и депутатите решиха, че собственикът ще носи цялата отговорност на пътя, включително и ако отстъпи колата си на пиян или шофьор без книжка и колата му ще бъде спирана от движение за 6 месеца или година.

Към смисъла на Закона върна обаче председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов, който даде статистика: „От проверките, които са извършени от началото на годината, досега има 11 366 спрени за проверка, от тях се установява, че само 1212 са били собственици на автомобили, останалите са били реално неправоспособни. Тези 10 000 всъщност ги оневиняваме“. Той даде за пример, че родителите често дават колите си на децата си или те сами ги отмъкват.

Цветанов заяви, че от ГЕРБ не правят промяна на действащ текст, а такава, с която искат да оптимизират правната норма, която да важи за всички и те да бъдат равнопоставени. По думите му така ще има резултат, с който ще се намалят жертвите по пътищата.

Вашият коментар