Китайците заливат света с батерии преди Илон Мъск

 

Може и да не ви е направило впечатление, но зад кулисите на световната автомобилна индустрия тече невероятно оспорвана надпревара кой ще заеме повече място на все по-ясно оформящия се пазар на батерии за електромобили.

Едва ли е останал човек, който да се съмнява, че електрическите возила са бъдещето на персоналното придвижване, така че пазарът ще е за милиарди. И ако досега сте смятали, че Гигафабриката на Мъск в пустинята Невада ще е гигантът в този бизнес, значи информацията ми е остаряла. В момента сериозен брой китайски компании строят фабрики за батерии, които през 2021 г. ще могат да осигурят батерии за точно 1,5 милиона бройки Tesla Model S.

За да е по-ясно сравнението – през 2018 г. Гигафабриката на Tesla ще произвежда батерии с капацитет 35 гигаватчаса, а през 2021 китайците ще предложат на световния пазар над 120 гигаватчаса.

Години наред производителите на смартфони, лаптопи и други електронни устройства използват литиево-йонни батерии, но развитието на технологиите при батериите, както и търсенето им в следващите пет години ще е нещо, непознато до момента на световния пазар. Ръстът е просто неизбежен.

Tesla произведе почти 84 000 електромобила през 2016 г., но плановете на компанията за 2018 са за 500 000 коли. Но едва ли точно Мъск ще има нужда от китайска помощ за батериите за колите му.

В момента около 55% от световното производството на литиево-йонни батерии е базирано в Китай, в САЩ са 10% от това производство. Прогнозите на Bloomberg са, че до 2021 в Китай ще са базирани 65% от световното производство на литиево-йонни батерии.

И анализаторите са на мнение, че това не трябва да ни учудва, тъй като китайските власти гледат на производството на батерии като на стратегическа индустрия, на чието развитие трябва да се помага. Това е оправдано от прогнозата, че производството на батерии в световен мащаб ще се удвои до 2021 година. Естествено, никой не иска да изпусна подобно разрастване на бизнеса.

Но не бързайте да отписвате Tesla. Компанията от Пало Алто планира да обяви до края на 2017 г. локациите на още четири нови фабрики за батерии. Това ще е нова стъпка в битката с китайците, където обаче липсва ясно изразен лидер, а за челото се съревновават поне десет компании, които имат предимство пред съперниците си, но нито една не е с големината на Tesla.

До 2020 г. обаче и това ще се промени. По-рано тази година китайското правителство обяви план за окрупняване на производството на батерии, за да ускори още развитието на тази индустрия. А този план е пряко свързан с друг – китайското правителство очаква производството на електромобили в страната да достигне 1 милион на година до 2020 г.

Вашият коментар