Обновеният Peugeot 308 предлага скандинавска изисканост

 

Не съм толкова далновиден, колкото са анализаторите на автомобилния пазар, но бях сигурен, че Карлос Таварес ще извади Peugeot от дупката, в която бе попаднал. Бях сигурен, защото Таварес дойде от школа, водена не от който и да е, а от самия Карлос Гон.

На последния шапка му свалям за начина, по който превърна Renault-Nissan в играч, който до края на годината може да измести Volkswagen от позиция №1 на най-голям производител в света. След това дойде решението на Таварес, че ще препозиционира Peugeot към луксозния клас автомобили. Признавам си, тогава нито повярвах, нито очаквах да се стигне до момента, в който да направя друго признание: сгреших. Стратегията на Таварес успя. Тя започна с 308 и завършва с фейслифта на модела, който можах да карам съвсем скоро в Австрия.

Успя, защото Peugeot слага всички в малкия си джоб, що касае ръст на продажбите. В абсолютно отношение компанията не може да се мери с най-големите, но в процентно отношение ръстът изпреварва с много всички останали. За първите четири месеца Peugeot е реализирал около 650 000 продажби, което е с 20% повече спрямо същия период на миналата година. Този факт идва като потвърждение на твърдението ми, че стратегията на Таварес и Peugeot за препозициониране дава резултат.

Освен цифрите, другият фактор, който говори в потвърждение на моите думи, е самият Peugeot 308. Когато бе лансиран, Peugeot бе възложил големи надежди на 308 да го превози през трудните времена, които компанията изпитваше. Направи го с реализирането на 760 000 автомобила до момента, а напълно новият модел преди три години бе отличен с приза „Автомобил на годината”. Него европейските журналисти му присъдиха заради изчистения екстериор, иновативен интериор и отлично пътно поведение. Между другото същите критерии бяха в основата Peugeot 3008 да се отличи с последния приз „Автомобил на годината в Европа”. Излиза, че Peugeot има вече две такива отличия от 2014 г. насам, което също е атестат за добрата работа, свършена под ръководството на Таварес.

Така стигам до актуалната тема: фислифта на Peugeot 308. Самата дестинация за паневропейското представяне на модела пред журналисти също може да се отчете като леко намигване към конкурентите, най-вече към Golf, който Peugeot 308 използва като отправна точка. Да, 308 няма (и никога не е могъл) никакъв шанс да си съперничи цифрово с Golf (това и на Astra не се отдаде през годините), но конкуренцията като качество и пътно поведение си е съвсем реална. Доказаха го невероятните пътища през австрийските Алпи и невидимите за окото технологични промени, които са шлифовали 308 да степен, в която французите могат да се гордеят с претенцията си да са реален конкурент на Golf.

Да оцениш един семеен хечбек от най-масовия и конкурентен клас – това е много трудна работа. Аз започвам с интериора, който ме изненада преди години. Още тогава се влюбих в него от пръв поглед. По принцип първосигналното действие на екстериора винаги съм го поставял на първо място, но този интериор е нещо, на което трябва да се наблегне. i-Cockpit е съставен от четири елемента: компактен волан, бордно табло на нивото на погледа, висока и супер изчистена централна конзола и голям сензорен екран. Бутоните буквално се броят на пръстите на едната ви ръка, като всички функции се контролират от 9,7-инчовия.

Да свикнеш с разположеното на нивото на очите арматурно табло е друга работа. Проблемът е, че трябва да се преборите с навиците си. Изключително малкият на диаметър волан ще ви пасне идеално, създавайки усещане, че седите в спортен автомобил, а не в хечбек от най-популярния сегмент. Тогава обаче идва объркването, тъй като не виждате добре приборите в таблото, защото трябва да надничате над волана. Ако свалите седалката в най-ниското й положение, след това свалите и волана в най-ниското му положение – тогава ще откриете идеалната позиция за седене в 308.

Дизайнът на 308 е изключително изчистен. Новостите нито са много, нито са крещящи, но такива очевидно не е било необходимо да се правят. Новият хоризонтален преден капак покрива вертикална предна решетка. В цялата гама емблемата с лъва е разположена в средата на решетката. Независимо от нивото на оборудване, интегрираните в предните фарове светодиоди създават характерната светлинна идентификация на новия 308. За първите три нива на оборудване се предлагат нови халогенни предни фарове. По-високите нива GT Line, GT и GTi разчитат на Full LED светлини.

Нови са и двете предни брони, като едната е запазена за първите три нива на оборудване, а другата за следващите. Трите широки отвора в долната част осигуряват охлаждането на двигателя, а фаровете за мъгла са разположени в странични вдлъбнатини.

Големите новости в модела обаче са скрити от погледа. На първо място французите се хвалят с многото нововъведения, свързани с активната безопасност. Аз обаче не смятам да задълбавам в тази тема, която е доста обширна и на която всеки един производител отделя огромно внимание. Има всякакви системи от калибъра на адаптивен круиз контрол, следене на мъртвата точка и т.н., но като особено полезна бих изтъкнал 180-градусовата камера на Visiopark 1, която дава 360-градусов обзор около автомобила по време на маневриране. Има и Паркинг асистент, но в реални пътни условия тази система аз не използвам.

За мен далеч по-важно е задвижването, а тук французите са един от факирите на пазара. Не мога да подмина факта, че Peugeot е компанията, която от 2017 г. се ангажира новите й двигатели да отговарят на коефициент на съответствие от 1,5 (от септември Euro 6.c изисква емисиите азотен оксид (Nox) от двигателите в реални условия на шофиране да не надвишават 2,1 пъти стойностите, регистрирани в тестови условия), който влиза в сила от 2020 г.

Първата голяма новост е бензиновия PureTech 130 двигател. При него разходът на гориво е намален с около 4% в сравнение с PureTech 130 S&S Euro 6.b. Той работи съвместно с нова 6-степенна механична скоростна кутия, която е на 100% цифрово проектирана. Важното при нея е, че тя е толкова компактна, колкото е 5-стпененна кутия. Тази комбинация ще се появи в края на 2017-а.

Като чух, че новият дизелов BlueHDi има почти 200 патента зад себе си, бе повече от логично да посегна именно към ключ за една от тези модификации. Той е с 10 к.с. по-мощен от мотора, който заменя, като е и с 4 до 6% по-икономичен. Последните проценти не изглеждат впечатляващи, но аз останах изумен от отчитането на бордовия компютър: 5,4 л/100 км, постигнат преимуществено по време на катерене на австрийските Алпи! Вярно е, по серпентините бих искал още малко мощност, но еластичността и разходът на този мотор са забележителни. Бих си позволил да отбележа, че Peugeot 308 не отстъпва по нищо на преките си конкуренти в частта пътно поведение, което организаторите искаха ясно да ни подчертаят с избора за тестовия маршрут. А по такъв съм карал единствено с Focus RS преди години над Ница, част от маршрута на рали „Монте Карло”.

Втората част от деня залагам на 180 к.с. и цели 400 Нм, които са мехлем за душата ми в тези завои. Но тук акцентът е друг: новата 8-степенна автоматична трансмисия на Aisin. От компанията твърдят, че тази кутия понижава разхода със 7%, но за мен важна е плавната й работа. Трябва да се отбележи, че 308 ще продължи да се предлага и с 6-степенния автоматик, а този е специално за 308 GT. Не знам друг модел в този клас да се предлага с две автоматични трансмисии, една от които 8-степенна.

Не си спестих и забавлението с 205-те конски сили от 1,6-литровия бензинов мотор, който идеално си върви с „ръчка” и спортен режим, при който звукът (макар и изкуствен) в купето е като мехлем за душата. С него атакувах за пореден път Алпите на път за „Орлово гнездо”, вилата, в която Адолф Хитлер се е оттеглял в родната Австрия, за да размишлява. Не успях да видя с очите си това място, защото потокът от туристи е просто зашеметяващ. Но успях да се позабавлявам на пътя. Забавлявах се, защото отдавна не бях карал Peugeot, при който скокът напред в качествено ниво е очебиен.

Peugeot 308 BlueHDI 130

Размери

  • Дължина, мм: 4253
  • Широчина, мм: 1804
  • Височина, мм: 1457
  • Междуосие, мм: 2620
  • Маса, кг: 1180

Двигател

  • Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
  • Работен обем, куб. см: 1499
  • Макс. мощност, к.с. при об/мин: 130 при 3750
  • Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 300 при 1750

Динамика

  • Макс. скорост, км/ч: 204
  • Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
  • Среден разход, л/100 км: n.a
  • Вредни емисии СО2, г/км: Euro 6.c

Базова цена, лв с ДДС: 32 203

Пламен Георгиев

Вашият коментар