Ford Mondeo Hybrid: Тихата стъпка

 

Mondeo като Mondeo! Нищо особено! Флагманът на Ford в Европа си е все същият, без промени от последното си обновление. Разликата в това Mondeo, което тествах е хибридния двигател, който допълва и без това богатата гама на мотори на тази кола. За първи път на Стария континент се предлага хибридно Mondeo.

В Мото-Пфое ми казват, че истинският ефект от автомобила е в града. Но как да караш такава лимузина само по столичните задръстени булеварди. По-добре е човек да я „опъне“ и на дълъг път. Натискам бутона за стартиране и никакъв шум. Само на таблото се изписва, че автомобилът е готов за тръгване. Подавам леко газ, колата тръгва. Пак без никакъв шум. Той се появи едва след като дадох повече газ, за да хвана зеления светофар на едно кръстовище. Караш ли бавничко, кротко, Mondeo Hybrid работи на „електрика“ и се промъква безшумно по пътя. Нарекох го „Тихата стъпка“. Защото колата е наистина тиха, когато се ускорява плавно и леко. Дадеш ли повече газ, бензиновият двигател на Mondeo изръмжава злобно и е шумен. Ръмжи и когато се спускаш, а моторът зарежда хибридната система.

Новото Mondeo Hybrid е първият хибридно-електрически автомобил, произвеждан от Ford Европа. Хибридният седан се ражда редом с бензиновите и дизелови версии на Mondeo във високотехнологичния завод на Ford във Валенсия, Испания. Най-популярните са усъвършенствания 2.0-литров дизел TDCi с 210 к.с. и безспорно спечелилият за 6-и пореден път титлата световен двигател на годината – 1.0 EcoBoost. С добавянето на версията Vignale, Mondeo придоби премиум осанка. Ако говорим за хибрида на колата, то тя е третото поколение бензиново-електрическа хибридна система на Ford. Същата използва Fusion Hybrid в САЩ, като осигурява ефективността и рафинираността на електрическия двигател, но запазва пробега и свободата на традиционните двигатели с вътрешно горене.

Казахме, че колата не се различава особено. Размерите са същите – дължина 4.87 м, широчина 1.85 м и височина 1.50 м. Багажникът обаче е по-малък и с неправилна форма. Заради батерията, която се намира в багажника неговият обем е намален от 530 на 383 литра. Няма и резервна гума.

Първото в историята хибридно Mondeo комбинира специално разработен 2.0-литров бензинов двигател и електрически мотор с 1.4 кВтч, литиево-йонна батерия за подобрени икономичност и ниски СО2 емисии. Хибридът може да се движи на ток до 135 км/ч, а съчетанието между 2.0-литровия бензинов двигател. Бензиновият мотор работи по цикъла на Аткинсън. Разликата е в отварянето и затваряне на всмукателните и изпускателните клапани. Агрегатът работи при по-ниска степен на сгъстяване, като така се намалява разходът на гориво. Мощността на бензиновия двигател е 140 к.с., а електрическият е 120 коня. При хибридните автомобили общата мощност не е равна на сбора от мощностите от двата агрегата. Заедно с електрическото задвижване, мощността е с общо 187 к.с. В хибридната система са използвани два електрически мотора – единият помага на бензиновия двигател в задвижването на колелата, а другият позволява регенеративно зареждане на 1.4 кВтч литиево-йонна батерия, както вече споменахме, разположена зад задните седалки, в багажника.

Скоростната кутия е вариаторна, без фиксирани предавки, като предавателното число се наглася според пътните условия и натиска върху педала на газта. Мondeo хибрид е с предно предаване, а електродвигателят получава ток от литиево-йонната батерия. Тя се зарежда при движение по инерция, от трансформираната в ток кинетична енергия при спиране, а при нужда и от алтернатора, задвижван от бензиновия двигател. Кой мотор работи зависи от натискането на педала на газта, спецификата на терена – дали се движите на спускане или на изкачване, и от заряда на батерията. Вече стана дума, че ако галите педала на газта, колата потегля и се движи само на ток. С напълно заредена батерията могат да се изминат до 5 км. Когато системата отчете постоянна скорост, се задейства бензиновият двигател, който благодарение на безстепенната скоростна кутия, работи постоянно при оптимални обороти. При рязко подаване на газ, се активират и двата мотора, за да осигурят максимална динамика.

„По документ“ разходът е 4.2 л/100 км и 99 г/км СО2 емисии. В града наистина разходът бе доста малък – 4,8 л, но много ме учуди, че дори и по магистралата, а и по пътищата из Средна гора – от Вакарел към Панагюрище, разходът не надхвърли 5,5 л. Ускорението на хибрида е 9,2 сек. от 0 до 100 км/ч., но при изпреварване се усеща как колата набира и е готова да те измъкне от критична ситуация. С половин резервоар изминах 480 км

Управлението на автомобила е типичното за Мondeo – прецизно, точно. Воланът е директен. Спирачките – работят отлично както при плавно, така и при аварийно спиране. Тук помага и електромотора. Балансът на колата е отличен, той като батерията в задната част дава ново разположение на масите и колата вози комфортно.

Стефан Илиев

Вашият коментар