Алекси Стратиев: Правилата за движение по пътищата са написани с кръвта на много загинали

 

Г-н Стратиев, за пореден път дъждът и засиленият трафик в края на седмицата станаха предпоставка за редица пътни инциденти със загинали и пострадали. Кои според Вас са основните причини за поредната черна серия на пътя?

Вчерашният ден беше изключително тежък за пътната безопасност – с много катастрофи и загинали. Причините са традиционни. За съжаление хората не се вслушват в нещата, които си говорят и коментират навсякъде. Неприятно е понятието „несъобразена скорост“, но вчерашният ден и не само, показва, че скоростта е много съществен елемент от пътната безопасност. Особено вчера беше необходимо всички участници в движението да се съобразяват с бурята, която се изля над по-голямата част от страната, тъй като сцеплението на пътя рязко се намалява. Разрешената скорост вече е твърде висока и водачите би трябвало да карат със съобразена скорост, да преценят състоянието на пътното платно, на своя автомобили и гумите си, както и с другите участници в движението. Подценяването на всички тези фактори водят до много тежки произшествия за съжаление не само през вчерашния ден, а и изобщо. Спазването на правилата и особено преценката на всеки един водач за състоянието на неговия автомобил, пътя и интензивността на движението са много важни и би трябвало да се вземат предвид.

Могат ли да карат българите по време на дъжд и кои са основните грешки, които допускат?

Могат да карат и в дъжд, и в сухо време, и през зимата, но трябва да се съобразяват с условията на пътя. Основното е, че надценяват себе си, възможностите си и почти винаги се стига до грешки, които понякога са фатални. Немалко са случаите, в които водачите самостоятелно катастрофират, т.е. няма друга причина освен тяхното поведение на пътя.

Кои според Вас са мерките, чрез които културата на пътя на българите може настина да се подобри?

Те са безкрайно много като започнем от детската градина и се стигне до получаването на свидетелство за управление на МПС. Поне за този момент от гледна точка на намаляване на произшествието изключително голямо значение имат контролът на пътя и правилата, които се въведоха. Бих си позволил да коментирам, че измененията на Закона за движение по пътищата от януари не допринесоха съществено върху пътната безопасност. За първото полугодие намалението на загиналите е с около 17 броя. Това се дължи най-вече на лошите зимни условия през януари и февруари. Само за юли, когато влязоха в сила промените в Закона за движение по пътищата, премахващи знаците пред камерите, загиналите са намалели толкова, колкото за цялата половин година на 2017 г. и са по-малко с 20 % в сравнение с юли 2016 г. Това показва, че най-голям ефект имаше премахването на знака пред камерите, т.е. водачите вече не са спокойни, че ще бъдат предупредени, ако са превишили скоростта, а съзнават, че във всеки един момент биха били контролирани. Оптимист съм най-вече заради тези мерки, че докрая на годината загиналите ще бъдат доста по-малко в сравнение с миналата година. Може би ще намалеят с около 70 човека. Сега е необходимо да се наложи контрол и той да се извършва със самостоятелно работещи технически средства. Стационарните радари са много необходими, тъй като мобилните не са така ефективни. Те са обвързани с работното време на служителите, със задачите, които имат пътните полицаи извън контрола на движението. Стационарните камери са бъдещето за изграждане на една система, която ще подобри съществено безопасността на движението, тъй като те работят 24 часа в денонощието.

Имате ли наблюдения какво е поведението на водачите в други страни по време на дъжд и навсякъде ли по-лошите метеорологични условия стават предпоставка за тежки пътни инциденти?

Лошите метеорологични условия понякога помагат за безопасността. Например през зимата, когато има снеговалеж – произшествията рязко спадат надолу, съответно и пострадали. За съжаление хубавото време предполага високи скорости, а оттам се върви и към тежки произшествия. При ниска скорост дори и да се стигне до произшествия, нещата не винаги са фатални, но при високата скорост няма начин да няма тежко пострадали или загинали. Метеорологичните условия затрудняват водача без съмнение и е лошо, когато шофьорите не се съобразяват с тези условия. Дори и да е хубаво времето, трябва да се кара с разумна скорост. Не всички водачи могат да се справят с максимално допустимата скорост, тъй като някои от тях са не така опитни, други не са карали постоянно, а инцидентно, за да пътуват на почивка.

Какви съвети бихте дали на водачите, за да избегнат инцидентите в дъждовно време, а и като цяло?

Винаги трябва да се съобразяват с правилата за движение. Не е необходимо да ги нарушават, защото те са написани с кръвта на много загинали. Те са задължителни не само у нас, а и във всички останали страни. Докато другаде се спазват, у нас не са все още така силно наложени. Да бъдат разумни на пътя ,да се съобразяват с всичко, което касае безопасността на движението. През летните дни, все пак времето се оправя, нека бъдат по-спокойни, да не бързат, да почиват от време на време и да се съобразяват с условията, за да запазят своето здраве и на пътниците и на всички останали участници в движението.

Деница Китанова, радио „Фокус“

Вашият коментар