Тодор Ликов от „Гражданите“: И полицаи ни приветстват за сигналите до КАТ

 

Тодор Лилков (на снимката в средата) на 30 години от София. Завършил е „Икономика и бизнес“ в УНСС, а след това магистратура „Стратегическо управление” в Тилбург, Холандия. Има опит в различни фирми. В момента е част от ИТ сектора. Със свои приятели и съмишленици създават мобилното приложение “Гражданите”, където хората да могат да подават сигнали за нарушения към Пътна полиция.

– Как се роди идеята за „Гражданите“?

– Преди 3 години всеки месец се събирахме група от десетина приятели и обмисляхме различни идеи как да направим нещо смислено в дългосрочен план. По десетките предложения никога не стигахме до мнозинство в мненията. Един ден едно от момчетата – Христо, закъсня. По едно време влетя в стаята и разказа как нагло са го засекли на пътя. Започнахме да говорим за това как шофират българите, за липсата на контрол и как да се справим с общия за всички проблем, за който от години явно няма ефективно решение. Стигнахме до извода, че много хора смятат, че не вредят на никого с поведението си на пътя, а когато им се направи забележка, разбират какво вършат. Тогава бяхме 7 човека. Решихме да направим приложение, тъй като чрез него най-лесно може да се снима нарушение с телефона и да се качи в “Гражданите”. Пуснахме го през февруари 2015 г. Първите 2 години бяха много трудни и динамични. Хората си имаха и други задача. Така с времето в проекта останахме Иван, Стоян и аз. Но в момента сме 6 човека. Иван Митов – съосновател “Гражданите”, е на 28 години, предприемач, уеб дизайнер и програмист, завършил финанси в Берлин, Германия. Брат му Стоян Митов – съосновател “Гражданите”, е на 30 години. Той се грижи за бизнес развитието на софтуерна фирма, в която е партньор. Тримата заедно с Виктор, Дарко и Матю разработваме платформата. Христо Борисов също е от съоснователите и създава софтуерни продукти, но вече не е в екипа ни. Идеята винаги е била изцяло позитивна – никой да не бъде обиждан или квалифициран. Затова и името е „Гражданите“. От ден първи работим за това “Гражданите” да се самоиздържа чрез бизнес услуги с висока стойност, за да постигне дълготрайна промяна.

– Как започнахте работа с Пътна полиция?

– Работата ни с Пътна полиция започна като чиста проба експеримент. Извадихме наличните имейли от сайта на МВР и ги закрепихме към системата. Така те започнаха да получават сигналите, без изобщо да ги питаме. В един момент започнахме да получаваме обратна връзка от органите на реда, като най-често ни пишеха какъв точно формат да са снимковите сигнали.

– Продължихте ли да търсите по-добро съдействие и контакт на по-високо ниво?

– Още през март 2015 потърсихме среща в приемните часове за граждани с Тенчо Тенев – началник на отдел на Пътна полиция в София. Със Стоян отидохме без уговорка. На пропускa казахме, че сме от екипа на мобилното приложение “Гражданите”. Разказахме идеята. Обясниха ни, че началникът е някъде по работа и да опитаме пак друг ден.

В този ден със Стоян бяхме решили, че ще постигнем нещо повече. От Пътна полиция се изстреляхме като тапа от новогодишно шампанско в СДВР, за да потърсим директора – Младен Маринов, сега главен секретар на МВР. Казаха, че ще ни приеме. Докато чакахме пред кабинета, изведнъж се появи Тенчо Тенев. Седна при нас и каза: “Вие сте идвали и при мен днес?”, и започнахме разговор. След 5 мин. ни каза: “Чакам ви утре в 15 часа”. На следващия ден Иван, Стоян, Христо и аз разказвахме за “Гражданите”.

– Как премина срещата?

– Ако ви кажа, че ни гледаха сериозно, ще бъде лъжа. Все пак сме екип от едва 4 човека и работим с 0 лева финансиране. Изглеждаше, че ни изслушват и учтиво щяха да ни изпратят с потупване по рамото. Представихме проекта и предложихме решения. И ние, и те знаехме, че предлагаме правилните неща, но после чухме защо няма да стане. Чухме за проблемите, за гражданските сигнали, остарялото законодателство, ресурсите… Срещата отиваше в нищото.

Вече бяха минали 2 седмици след като анонсирахме “Гражданите”, а регистрациите в приложението минаха 12 000, което на практика значеше 12 000 граждани. Изведнъж някой хвърли тази бройка на масата и разговорът промени посоката. Стана им интересно и ни казаха, че това е предостатъчно за съставяне на партия. В следващия момент вече бяхме разменили телефонните си номера и се разбрахме за пилотен проект. Тези 12 000 граждани направиха проекта възможен. Представете си какво могат да направят 120 000 граждани! След седмица вече имаше работещ механизъм, но отнемаше до половин работен ден за подаването на сигнал заради остарял закон. Впоследствие успяхме да оптимизираме процеса благодарение на служителите в Пътна полиция и гражданите, които са движещата сила на всичко, което правим.

– Разговаряли сте и с главния секретар на МВР, с директора на Главна дирекция “Национална полиция” и началника на отдел “Пътна полиция”. Как установихте контакт?

– Получихме помощ, за да стигнем до разговор с господин Костов – тогава главен секретар на МВР, и среща с директора на Главна дирекция “Национална полиция” Терзийски и началника на отдел “Пътна полиция” Рановски.

Още в началото на проекта получихме имейл от госпожа Рандева от ОДМВР Бургас, в който обясняваше, че всеки ден препраща сигналите ни в сектор „Пътна полиция“ и ни приветстваше за идеята. Обадих се и се оказа, че Цветелина Рандева е една много дейна и мила жена, която е готова да помогне само и само да се подобри културата на пътя. Поговорихме и тя ни посъветва да потърсим Георги Костов за съдействие.

– Предложението е звучало доста смело. Послушахте ли я?

– Тя ми даде номера на господина. Неговото име нищо не ми говореше. Преди да му се обадя, като повечето хора израснали в ерата на интернет, го гугълнах. Видях кой е този човек и какъв отговорен поста заема в държавата – главен секретар на МВР, и се усмихнах. Звъннах и за мое най-голямо учудване той вдигна телефона. За още по-голямо учудване Костов отговори много позитивно, че ще е хубаво да се видим и да обсъдим как може да ни помогне. Стана ясно, че за да се видим, ще трябва да почакаме. Предложи ни да не отлагаме повече, а да се срещнем направо с господата Терзийски и Рановски. Уговорихме среща и се видяхме в сградата на Национална полиция. Можем само да благодарим на тези двама господа, които ни подкрепиха и изявиха желание да работим заедно.

– Да поговорим за това как работи системата. Когато се подаде сигнал към „Гражданите“, подателят може да бъде повикан в Пътна полиция при връчването на акт на нарушителя. Разговаряли ли сте с органите на реда в посока отпадане на този регламент?

– Към този момент законът не предоставя възможността за подаване на анонимен сигнал за нарушение, което не застрашава живота на човек. Тогава подателят трябва да застане с името си и да е готов да стане свидетел. Нарушения от тип неправилно паркиране се наказват само с фиш и за тях подателят няма нужда да посещава полицията, достатъчно е да се подаде писмено сведение и снимков материал, което се извършва по дигитален път. Когато нарушителят обжалва, е нужно да се даде свидетелство. Сигналите трябва да са реални, защото иначе се носи наказателна отговорност. При отнемане на точки винаги подателят присъства и трябва да се подпише на акта заедно със служителите на реда при връчването му.

В София успяхме да се договорим хората да не биват призовавани, когато е написан само фиш. В другите градове обаче е по-различно. В Пловдив както от полицията, така и от хората, които подават сигнали, знам, че ги викат в 100 % от случаите. Предстои да опростим процедурата и тук, но всички е до ресурс.

– Смятате ли, че е време българинът да спре да се оплаква и да започне да действа и да променя, дори и това да изисква голяма доза смелост?

– Въпросът е страхотен! Много хора казват: „Разбрах, че има възможност да ме извикат като свидетел и да се срещна с нарушителя лице в лице. Аз не искам“. Принципно, когато започнеш някаква промяна, то трябва да застанеш с името и лицето си. Трябва да се изправиш очи в очи срещу проблема. Много хора се отказват от страх. Не ги виня, обяснимо е. Но ако всички заедно понесем взаимна отговорност и сме активни в подаването на такива сигнали, ще променим нещата.
Аз и колегите ми даваме личен пример – ние сме отговорни за цялата платформа, която публикува над 66 хил. снимки на нарушители. Подадени са около 10 хил. сигнала до Пътна полиция, от които над 2000 са завършили с глоби. Но ние излизаме навсякъде с лицата си и с имената си.

– Кои са нарушителите на пътя?

– Различни хора. Много от тях се извиняват, за да им се свали снимката. Но част от тях разбират, че са били заснети чак след глобата от Пътна полиция. Техните извинения показват ангажираност. Те пишат: “Съжалявам искрено, не знаех, че там ще преча“. Има и такива, които споделят: „Отдавна чакам този момент, в който ще започнем да спазваме правилата“. За всеки е добре да има чисти тротоари без паркирани коли. Има място за пешеходците. Плочките не се чупят на 6 месеца. Много от нарушителите оценяват факта, че някой се грижи за тези неща.

– Какво предстои за “Гражданите”?

– Тази година ще отделим допълнително внимание на проекта. Ще добавим възможността за още сигнали по различни социални промени – нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, бездомни хора в беда, безпризорни животни. С времето ще покаже, които ще се отсеят като важни и значими.

Калина Кръстева

Вашият коментар