В реални условия: Автопилотът на Audi позволява на шофьора да гледа телевизия

 

Audi показа в реални условия как работи новата автономна система, която дебютира при последното поколение на флагмана на марката A8. Технологията Audi AI traffic jam pilot е първата от подобен тим, която отговаря на трето ниво на автономност по стандарта SAE.

Основната разлика от второто ниво е пълният мониторинг на обкръжаващата автомобила среда и използването на по-сложни алгоритми за взимане на решения. И досега при някои модели работи система за удържане на превозното средство в лентата на движение, като тя действа с помощта на камера или радар за контрол на разстоянието до автомобила отпред.

При ниво „две” електрониката управлява волана, газта и спирачката, но при възникване на сложна ситуация изисква намесата на човека. При новото Audi A8 има 5 външни камери, 5 радара, 12 ултразвукови сензора и лазерен скенер. С тяхна помощ автомобилът „научава” каква е ситуацията отпред, встрани и зад него.

При скорост до 60км/ч машината се движи напълно автономно. След натискането на бутова Audi AI на централната консола шофьорът може не само да махне краката си от педалите, но и да пусне волана. При подобни системи при други автомобили пускането на кормилото става за кратко време, след което колата дава знак на водача и ако той не хване волана, може да се стигне и до пълно спиране.

При Audi A8 това не се налага, благодарение на което шофьорът не е длъжен непрекъснато да следи пътя пред него. Така той спокойно може да върши някаква странична дейност, като в Германия ще му бъде позволено да гледа телевизия или филм на DVD. Но ще бъде длъжен да поеме управлението на автомобила, когато система поиска това от него.

Системата работи както на магистрали, така и на пътища с повече платна, където липсват светофари. Тя действа дори при движение в задръстване с по-ниска скорост, като използва помощта на камера в салона, която следи лицето на водача. Ако той затвори очи за по-дълъг период от време, се активира звуков сигнал. И ако той бъде игнориран, атомобилът ще започне бавно да намалява скоростта си до пълно спиране.

Звуковият сигнал ще се активира и ако автомобилът прецени, че задръстването вече е преодоляно и може да се развие скорост от над 60 км/ч. Тогава се появява и надпис на приборния панел, който призовава шофьора да поеме управлението над автомобила. Ако не последва реакция от човека, отново ще се стигне до спиране на колата.

Едновременно с безпилотната си система Audi представи и информационно-развлекателната платформа MIB2+, която също е свързана с автопилота. В нея е внедрена така наречената „хибридна навигация”. Тя изчислява маршрута, по който да премине автомобилът, като взима предвид и задръстванията. Информацията се обновява непрекъснато.

Предаването на данни между A8 и сървърите на система ще става с помощта на най-бързия, поне към момента, стандарт за връзка LTE Advanced. Новият тип навигация ще предлага и нови възможности да управление. При приближаване на задръстване, например, водачът ще може с движение на пръстите да увеличи на екрана проблемния участък от пътя, след което да потърси алтернативен маршрут за придвижване.

Самата навигационна система работи с приложение за смартфони myAudi, което позволява тя да бъде стартирана още преди тръгване на път. Шофьорът трява единствено да посочи адреса, на който смята да отиде и навигацията само ще избере маршрута, отчитайки всички негови особености.

В Инголщад смятат въвеждането на автопилота да стане на етапи. Големият проблем е получаването на хомологация, за която трябва да се вземат предвид законодателствата, действащи в различни държави.

Вашият коментар