Владимир Тодоров: На 15 септември една класна стая ще остане празна, 20 деца вече ги няма

 

Г-н Тодоров, във връзка с наближаващия първи учебен ден, по какъв начин е осигурена безопасността за най-малките и учениците?

Нека първо да кажем, че на 15 септември, когато се открива учебната година, една класна стая ще остане празна. От началото на годината в България при катастрофи са загинали 20 деца. Надяваме се тази цифра да бъде окончателна и да няма повече загинали деца до края на календарната година. Това, на което трябва да се обърне внимание, че щом повечето деца са загинали като пътници в автомобилите, тоест те не са били превозвани безопасно. Затова, моят призив към родителите е, както ние вече имаме навика да си слагаме коланите, така и превозвайки своето дете било към училище, или вземайки го от детска градина, да го сложим или в детска седалка, или ако то вече е по-голямо, просто да използваме коланите на задните седалки.

Общините традиционно и кметствата, полагат усилия преди първия учебен ден да се маркират пешеходни пътеки, да се укрепят огради, но това е един взаимен процес, който включва родители, който включва децата и който включва училището. Според мен, трябва да се засили обучението по безопасност на движението в училищата, защото то не е достатъчно добре представено.

В часа на класния и децата нямат достатъчна информираност по различни въпроси. Освен това, тръгвайки на училище, е добре всеки родител да проиграе т.н. „безопасен път до училище“, т.е. с детето си да извърви пътят от училище до дома, който има най-малко конфликтни точки. Да покажем на детето си, че трябва да повърви 20 м, но да пресече на светофар, а не да пресича през платното. Ако има подлез, там да се пресича. Винаги да се движи по тротоара. И други такива правила. Но пак казвам, безопасния път до училище е много важен етап и този маршрут ще се запомни от детето и то ще го ползва през цялата година.

Какво е важно да знаят самите деца, за да могат сами да осигуряват безопасността си?

Това, което трябва да знаят децата, са няколко простички правила. Винаги, когато слизат от автомобила, да слизат от страната на тротоара, да не слизат от страната на платното. По възможност да имат светлоотразителни елементи по тях, между другото отварям една скоба, ние традиционно подаряваме на първокласници тениски със светлоотразителни елементи, които децата да закачат на раниците си, за да бъдат видими от далече. Друго, което е важно да знаят децата е, че все още е топло време, могат да карат колелета, кънки, те трябва да бъдат задължително с каски, такива обезопасителни каски, защото част от инцидентите са точно с велосипеди и когато детето не е с каска, може да се нарани. Казахме за безопасния път до училище. Задължително да се търси място, където по възможност да се преминава през пешеходна пътека, през светофар или през подлез. Това са неща, които в общи линии са доста простички, но детето, ако ги спазва, ще бъде в безопасност. И пак казвам, изключително важно е, когато детето се вози, то да не се разхожда по задната седалка, а просто да бъде или с колан, или в детска обезопасителна седалка.

Ще ви помоля и една друга тема да коментираме. За поведението на шофьорите по пътищата. Липсва ли толерантност на пътя у шофьорите и как може тя по някакъв начин да бъде възпитана у тях?

България продължава да бъде на първо място в Европа по брой на загинали, 98 души на 1 милион население, като държавите с най-добри показатели, като Великобритания, Холандия са с 23-25 души на 1 милион население, т.е. те са някъде 3 пъти по-малко от България. Когато се зададе въпроса защо така и какво да се прави, стигаме до няколко извода. В България глобите, които се налагат, са вече доста солени и високи, но проблемът е с тяхното плащане. Той знае, че ако направи една, две, три, пет глоби нищо няма да му се случи, защото първо, че „Пътната полиция“ като че ли изчезна от пътя, оредяха полицаите като цяло или поне тези, които са на пътя. От друга страна, системата позволява да не се плащат глоби. От тази година действат няколко нови ефикасни метода. На пияните шофьори и на тези без книжка се свалят регистрационните табели. Това в някаква степен е положителна мярка и се надявам да има дългосрочен и положителен ефект. Можем да кажем, че скоростта е основният убиец, който отнема човешки животи. Но камерите, които контролират скоростта, са изключително малко. От 5-6 години не е купувана нито една камера. Пътувайки за морето, примерно София-Бургас маршрута, по цялото трасе има 3-4 камери, което е крайно недостатъчно. И после ние се чудим защо хората карат с 200 км/ч, защото няма кой да ги контролира. Тоест проблемите, свързани с решаване на събираемостта на глобите и техническите средства, са едни от основните, които водят до тези печални резултати.

Занапред какви още инициативи са предвидени, които да бъдат реализирани, разбира се?

На 21 септември в цяла Европа ще има общ европейски ден, който се казва „Без загинали на пътя“. На този ден всички в Европа ще се опитаме да няма загинали. Само да кажа, че годишно в Европа загиват около 25-26 хиляди души, което е стряскаща цифра. Ние ще обърнем внимание, на няколко ключови кръстовища в столицата, както и ще се обърне внимание и на поведението на пешеходците. Защото ние много говорим за водачите, но трябва да обърнем медала и от другата страна – това са пешеходците. Те също допускат грешки, излизат внезапно на платното, пресичат там, където е абсолютно забранено. Включително сме виждали шокиращи случаи, като майки с детски колички пресичащи „Цариградско шосе“. Тоест ние ще раздаваме флаери и ще призоваваме за това пешеходците да бъдат първо видими, да не правят изненадващи излизания на платното и да бъдат внимателни и да се знае, че първо те трябва да се пазят, а не автомобила да ги пази.

Аз ви благодаря за тези полезни съвети, както и за разговора, който направихте с нас в нашия ефир днес.

Нека да пожелаем за първия учебен ден, както започнахме разговора, за съжаление една класна стая ще остане празна, 20 деца ги няма. Нека така да направят всички, че тази цифра да не набъбва повече.

Деница Узунова, радио „Фокус“

Вашият коментар