Mazda CX-5 SkyActiv: Любимецът и феновете

Симпатичният кросоувър Mazda CX-5 от дебюта си през 2012 г. печели все повече фенове. Стигна до там, че стана най-продаваният модел в гамата на Mazda с една четвърт от общия брой на реализираните автомобили. И първото, а сега вече и второто поколение на Mazda CX-5 се превърна във всеобщ любимец, особено в Европа, където почитат и уважават автомобилите от нарастващия SUV сегмент. Имал съм възможност да тествам и първото, а наскоро и второто поколение на автомобила. Да си призная, след над 500 км „на борда“ на този автомобил, аз твърдо съм в неговия фенклуб.

Само като погледне човек колата, му става ясно защо тя се харесва. Моделът претърпя редица промени в дизайна, който японците наричат KODO, а също и в технологично отношение. Инженерите на компанията са подменили, обновили и подобрили над 700 компонента. KODO наистина придава много ярък облик на Mazda CX-5, която има динамична и извита форма на покрива, изпъкнали калници, агресивна предница с тесните LED фарове и по-широката триизмерна хромирана решетка. Бронята е по-релефна, капакът е по-дълъг, а предното стъкло е леко изместено назад. Задната част е леко вдигната, а покривът завършва със спойлер. Светлините са по-тесни и приличат на цветчета. Прехласваме се по външността, но възможностите на пътя те карат още по-настойчиво да се натискаш за споменатия фенклуб СХ-5.

Новата Mazda CX-5 е с турбодизеловия мотор SkyActiv-D 2.2, който е с обем 2191 куб. см. Двигателят с мощност 175 к.с. има фини настройки за по-добра динамика и по-нисък разход на гориво. За цялата дистанция от 500 км средно колата похарчи 7,5 л на 100 км, но с градското и магистрално каране. Инак при внимателно отношение към педала за газта, разходът падна до 6,9. И това при автоматична скоростна кутия и задвижване на четирите колела AWD. Двигателят има огромен въртящ момент от 420 Нм, които е изключителен помощник при ускорение. При подаването на газ, колата литва. Ускорение 0-100 км/ч е за 9 секунди, а максималната скорост – 206 км/ч. Вредните емисии СО2 са 142 г/км.

Автоматичната скоростна кутия е изключително прецизна, високопроизводителна и смяната на предавките става плавно. Определено тя е много отзивчива и ефективна. Това си пролича по пътя към Дряново – и по натоварения първостепенен участък с натоварен трафик, и по пустия тесен и много живописен път от с. Буря през гората към балканския град. А и при двете минавания по специалния етап на рали-спринта. Скоростната кутия е в комбинация със системата 4х4 на Mazda, която се нарича Pro-active AWD. Тя е с активен диференциал АТСС (Active Torque control coupling или Активно управление на въртящия момент. Тягата се разпределя между предните и задните колела автоматично, чрез електромагнитен многодисков съединител.

Пробвах Mazda CX-5 и по черен горски път. Не, не беше никак екстремен, тъй като клирънсът от 20 см не дава сериозни офроуд възможности, но за движение сред природата без екстремности – става. Затова пък на пътя, дори и при неравностите, бабуните и дупките, характерни за българските асфалтови шосета, автомобилът се държи уникално. В завоите SUV-ът е стабилен и не подвежда, а следва набелязаната траектория. За доброто пътно поведение спомагат по-добрите реакции на волана, промените, направени в окачването и спирачната система. Степента на усукване е намалена с 16%, което прави CX-5 много по-приятна в завоите. На пътя с доста неравности, че колата вози по-комфортно, заради споменатото модифицирано окачване.

Но най-много за прекрасното пътно поведение помага системата G Vectoring Control. Тя спира заклащането на колата, като създава ускорение с противоположна посока и междувременно контролира двигателя. За работата на тази технология се грижат много сензори, които измерват посоката и силата на центробежните сили по 12 пъти в секунда и прилагат намаляване на въртящия момент към вътрешните за завоя колела и увеличават тягата към външните. Затова автомобилът е стабилен на пътя, а в острите завои купето стои така, сякаш има жироскоп.

Стъмва се. А ни чака още път. С новите LED светлини на CX-5 обаче няма никакъв проблем. Те са при всички нива на оборудване. Нашият тестов автомобил обаче е с още една дяволия – матрични LED светлини. Всеки фар е разделен на 12 зони, които автоматично се настройват според ситуацията на пътя. Светлините са сменят от дълги на къси само за части от секундата. Но не е само това. Ако скоростта с която се движим е по-ниска – например 60-70 км/ч., фаровете осветяват по-широк диапазон, за да се виждате добре и банкета покрай пътя, та да не изскочи някое куче или не дай си Боже – човек. Ако скоростта е над 90 км/ч, светлинните лъчи са концентрирани напред, за да се вижда по-далеч.

За сетен път се убеждавам, че новата Mazda CX-5 е автомобил, който не може да те умори при дълго шофиране. Седалките са удобни, комфортни и ергономични. Изобщо колата е приятна за път и за шофиране. Централната конзола е с ново оформление, а 7-инчовият дисплей на мултимедийната система вече е поставен над таблото. Бутоните по волана се по-рационално разположени и с тях се свиква много лесно. Много удобен е новият head-up дисплей, който дава подробна информация, дори от навигацията. Приятни са и материалите в интериора.

Салонът предлага достатъчно пространство на предния и задния ред седалки. Задните седалки вече могат да се наклоняват в две степени, а обемът на багажника е увеличен до 506 литра. В конфигурацията с две места събира 1620 л и се получава равен под, а тъй като нашата тестова кола бе с най-високото ниво на оборудване, вратата на багажника бе с електрическо задвижване.

В системите за сигурност също нищо не липсва. Те са обединени името i-ACTIVSENSE, като тук влизат неща като адаптивен автопилот, автоматично спазване на дистанция, аварийни спирачки, автоматични светлини, следене поддържане на лентата, сигнализиране за приближаващи се отзад возила и пешеходци и др.

Стефан Илиев

Споделете или харесайте в социалните мрежи:
ТЕСТ