Владимир Тодоров: В България няма толерантност към мотористите

Г-н Тодоров, в събота официално беше открит новия мотосезон под мотото „Внимание и толерантност на пътя”. Какви са Вашите съвети към мотористите?
За съжаление, през този мотосезон ще загинат около 25-30 човека, което е лошата новина. Хубавата новина е, че ако спазват ограничението на скоростта, ако шофират с каски, ако не навлизат в насрещното, ако не се изправят на задни или на предни гуми, ако са изключително внимателни и спазват дистанция по време на дъжд, тези жертви ще бъдат много по-малко. В България няма толерантно отношение към мотористите, каквото примерно има в Испания, Италия и Гърция. Има една причина, която е много прозаична, но в тези държави всеки, който се е качил на кола, преди това е бил първо скутерист, след това е бил моторист и накрая водач и шофьор. Когато си шофьор, който е карал мотор, винаги имаш едно на ум и се оглеждаш за мотористи и ги пазиш. За съжаление, обаче в България голяма част от шофьорите не са били мотористи и затова нямат навика да се оглеждат за тях. Много от катастрофите стават за това, че мотористът попада в мъртвата зона и, че не е добре обозначен. Примерно в Белгия мотористите имат оранжеви и цикламени каски, носят жилетки и са много по-разпознаваеми и видими. Така че проблемът е двустранен – от една страна имаме нетолерантно отношение към мотористите, а от друга страна самите мотористи са агресивни и не спазват правилата.

В близките седмици ще внесем до Народното събрание предложение да се изготви нов пътен знак, който да бъде „Внимание! Концентрирано преминаване на мотористи” . В България има знак за преминаване на диви животни и крави, но няма за мотористи. Има такива критични участъци в страната като Кресненското дефиле и пътя за Велинград и Смолян, където има много завои и на определени участъци, ако водачите не внимават, има концентрация на мотористи и е добре те да бъдат пазени. Освен това има календар с мотосъбори, които е традиционен и повтаряем всяка година. Това са едни платцове и поляни, където се събират мотористи като например на Предела към Гоце Делчев и там има дори смъртни случаи. Ние ще настояваме пред народните представители да се въведе този нов знак за „Внимание! Концентрирано преминаване на мотористи” .

Какъв е броят на пострадалите мотористи през изминалата година и каква е най-честата причина за това?
Те са десетки. Дори в събота, при откриването на мотосъбора, до Поморие загина моторист. Причините са двустранни – някои от мотористите са без каски, други карат с изключително висока скорост в насрещното, има и случаи, при които инфраструктура допринася за инцидентите и като например на магистрала „Хемус” имаше бабуни от лятото заради тежките камиони. От друга страна и самите водачи не пазят мотористите.

Какво е наблюдението Ви за курсовете за управление на мотори – достатъчна ли е подготовката, която получават желаещите да придобият свидетелство за управление на мотор?
За съжаление, има много сериозен сив сектор. Малко са фирмите, които изрядно обучават мотористи. Една голяма част от фирмите фиктивно извършват тези обучения, карат курсистите да се разписват, а реално не са си взели необходимия брои часове. Изпитът за моторист е разделен на две части – шофиране на полигон и в градски условия, което липсва при автомобилистите. Изпитът е достатъчно труден, тъй като се състои от две части, но часовете не винаги се изпълняват от тези курсове, защото голяма част от тях гледат да спестят гориво или време. Държавата трябва ефективно да проверява дали се спазват часовете, а не само формално да се проверяват книжките на курсистите.

Друг сериозен проблем е, че само в няколко града „Пътна полиция” разполага със специализирана моторджийска част. „Пътна полиция” трябва да разполагат с моторизирани екипи, които да извършват проверки и да реагират при гонки. Това също е проблем, който трябва МВР да разреши.

Как Вие от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи можете да помогнете след пътни произшествия?
Имаме доста случаи, когато след инциденти при загинали или пострадали след катастрофа мотористи, те или близките им се обръщат към нас. Имаме безплатен горещ телефон 0700 17 112, на който всеки пострадал и техните близки могат да се обръщат за безплатен съвет и съдействие.

Деница Стоилова, „Фокус“

Вашият коментар