СБА организира форум „За по-безопасни пътища“, шефът на ФИА с видео послание

С видеообръщение на президента на ФИА Жан Тод започна форума, посветен на пътната безопасност, организиран от Съюза на българските автомобилисти. Той бе под надслов „Заедно за по-безопасни пътища“. Жан Тод изтъкна важността на проблемите на пътната безопасност, инициативите на ФИА по този въпрос и пожела успех в работата на конференцията, както и на председателя на СБА инж. Емил Панчев.

По време на дискусията бяха представени резултатите от мащабно анкетно проучване сред членовете на Съюза на българските автомобилисти за причините, които водят до тежки катастрофи. Във конференцията с международно участие лектори бяха много специалисти, които представиха полезни практики и нови възможности за подобряване на безопасността на движението.

Конференцията бе открита от министъра на вътрешните работи Младен Маринов, който е и председател на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението. Министър изтъка изключителната важност на намаляването на пътно-транспортните произшествия за националната сигурност, тъй като така се запазват човешките ресурси, здравето и живота на хората. Той изтъкна редица фактори за това, като личното поведение на водачите на пътя, подобряване на пътната инфраструктура и на автомобилния парк. Обществената отговорност е важна, но още по-важна е личната отговорност на водачите. Той изтъкна голямата роля на СБА и други неправителствени организации, които имат отношение за подобряването на пътната безопасност.

На конференцията присъстваха зам.-министъра на транспорта Ангел Попов, главен комисар Христо Терзийски – директор на ГД „Национална полиция“, Бойко Рановски – изпълнителен директор Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, зам.-директора на БЧК д-р Надежда Тодоровска, Малина Крумова – съветник по безопасност на движението министър-председателя на Република България, Калина Крумова – съветник по БД на министъра на вътрешните работи. В конференцията участваха и председателите на клоновете на СБА от страната, както и началник отдели и сектори на Пътна полиция от град София и страната, както и ръководители на асоциации и сдружения, които се занимават с безопасността на движението и обучението но водачи.

Първият лектор бе председателят на Съюза на българските автомобилисти инж. Емил Панчев. Той изнесе резултатите от анкетата, проведена измежду 6000 души членове, абонати и клиенти на СБА, от която стават ясни причините за ПТП. Той изтъкна инициативите на Съюза, свързани с акцията на ФИА за глобална пътна безопасност под надслов „Намали скоростта за децата“, чиито посланик е актьора, продуцент, режисьор и автомобилен състезатели Патрик Демпси. Инж. Панчев изтъкна, че СБА предоставя безплатни услуги и консултации за членове и клиенти, на които им предстои дълго пътуване, а също и инициативи като „Паркирай телефона си“, Акция „Зима“, състезанията по приложно колоездене и др.

Като цяло, решението на драматичната ситуация по пътищата анкетираните виждат в съчетанието между засилен контрол и увеличени санкции, обяви инж. Панчев. Над 83% от анкетираните смятат, че Пътна полиция трябва да засили контрола по пътищата. 54% от анкетираните смятат, че санкциите трябва да бъдат увеличени. По отношение на агресията по пътищата, всекидневно я срещат водачите до 50 години, столичаните и висшистите. Около 30% от анкетираните са свидели на агресия на пътя всекидневно. Само 3,6% не са ставали свидетели на агресия на пътя. Друг въпрос от анкетата е свързан с нарушенията, които шофьорите си признават, че извършват на пътя. Едва 18% от всички анкетирани посочват, че през последния месец не са извършвали нито едно нарушение. Превишаването на скоростта, ползването на телефон в движение и не използването на предпазен колан са най-често признаваните „прегрешения“ от водачите. След употреба на алкохол, зад волана сядат хора до 25 години, от София и с малък стаж. Близо половината от нарушителите никога не са били санкционирани от Пътна полиция.

Много тревожни данни в своята лекция изнесе комисар Росен Рапчев – началник отдел „Пътна полиция“ при ГДНП за пътнотранспортния травматизъм и административно-наказателната дейност. Той заяви, че пикът на ПТП с жертви и тежки травми е бил в периода 1989 – 1990 г. и от тогава броят на загиналите и пострадалите непрекъснато намалява. Сега, до края на октомври има 5058 тежки ПТП или с 41 по-малко за същия период през миналата година, има 503 загинали – с 41 по-малко и 7198 ранени – с 45 по-малко. Комисар Рапчев направи анализ на рисковите групи и причините за инцидентите. Той изтъкна, че е тревожна детската смъртност и травматизъм, както и тази при възрастните хора – над 64 години.

Много интригуваща бе лекцията на госта от Австрия Франц Шьонбауер, който сподели опита на Центъра за обучение на шофьори и мотоциклетисти на OAMTC. Австрийският модел за пътна безопасност от детската градина до шофьорската книжка бе подкрепена с видеофилм за обучението на шофьори и мотоциклетисти. В 8-те центъра в Австрия, като към тях трябва да прибавим и един офроуд и един зимен център, в които работят 300 инструктори и годишно преминават 120 000 участници. Той изтъкна работата с децата още на 5-6 години, която след това продължава от 10 до 14 г. и след това от 17 до 24 години.

СБА продължава и задълбочава работата си с Техническия университет в София. Неговият представител доц. Д-р инж. Дурхан Салиев изтъкна значението на специалистите при решаването на проблемите с безопасността на движението. Освен специалистите, той заяви, че това изисква експертни решения и постоянство. Той предостави данни от специализираната Лаборатория по автомобилен транспорт към университета, като заяви че превенцията трябва бъде постоянна, а не да се ограничава само в акциите.

Както винаги, секретарят на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението Алекси Кесяков изненада присъстващите с новата политика за пътна безопасност „Визия нула“ и изнесе доста интересни факти, свързани с основните причини за пътните произшествия – високата скорост, навлизане в лентите за насрещно движение и неправилното изпреварване.

Върху техническите причини за възникване на ПТП според съдебните експертни практики се спря проф. д-р т.н. инж. Станимир Карапетков от ТУ в София. Той илюстрира най-често срещаните инциденти със схеми, взети от реални катастрофи.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:
ОБЩЕСТВО