Peugeot 508: Красавецът лъв и иновациите

Може ли лъв да бъде красив? Може, ако носи името Peugeot 508. В лъвското семейство има много интересни и иновативни дизайнерски решения, но никога не съм се впечатлявал така от тях, както това стана с 508. Може да се каже, че новата френска кола се нарежда сред най-елегантните и впечатляващи автомобили в сегмент, като разбива каноните на обикновения седан и става фастбек, без рамки на 4-те врати. Дори можем да кажем, че 508 си е почти купе.

Това е автомобил, който видяхме преди време като концепцията Exalt. Не бе за вярване, че тези дизайнерски решения ще се появят в сериен автомобил но е факт. Освен това 508 отправят сериозно предизвикателство на германските си конкуренти VW Passat, Opel Insignia, Audi A4 и дори BMW Серия 3. И те на само като дизайн, а като технологични решения, системи за безопасност двигатели и трансмисия.

С този красив автомобил тръгваме към Солун. На всяко спиране, независимо дали е у нас или при комшолука, красивият лъв 508 прави впечатления и кара хората да заковават очи върху него. Да, колата е динамична, дори агресивна, всичко е впечатляващо – страничните изваяни линии, радиаторната решетка, разделила Full LED фаровете. Те за първи път не са „котешките“ очи“, а са взети от най-новия концептуален автомобил Peugeot Instinct. Естествено лъва в центъра на решетката се откроява, заедно с логото 508 в предната част на капака. Дневните LED светлини ограждат с елегантна тънка рамка предницата на автомобила – от фаровете до отворите на въздуховодите на предната броня. В профил 508 разкрива идеално балансирани пропорции – нисък обтекаем покрив, даващ впечатление за отлична аеродинамика. И наистина е такава по цялата дължина от 4,75 м на автомобила, завършваща с черната хоризонтална лента, интегрирана между триизмерните Full LED задни светлини. Те светят през нощта и през деня с променлив интензитет с познатата идентификация във формата на следи от нокти. Умело скритата задна врата съчетава елегантност с практичност и дава оптимален достъп до 487-литровия багажник. Размерите на 508 са: дължина 4750 мм, широчина 1847 мм, височина 1404 мм и междуосие 2793 мм.

Прехласвам се по дизайна, но си заслужава. Но и вътре се чувствам удобно – независимо дали съм зад волана, до водача или на задната седалка. Там ми се стори, че мястото е много малко, а скосената задна част на покрива – твърде ниска. Оказа се, че ниски са само горните греди. Иначе вътре има достатъчно място дори за човек с височина между 180 и 190 см. На задните седалки няма никакъв паразитен шум около С-колоните, което е типично за почти всички автомобили. Уплътнението е перфектно изпълнено. Имам място за краката и за главата, въпреки че съм висок 183 см. Трима човека отзад не могат да се возят и от Peugeot са наясно с това.

Интериорът на новия 508 също е впечатляващ и зашеметяващ. Естествено, първото нещо, което виждаме в интериора е характерният за Peugeot i-Cockpit. Те го наложиха в цялата си гама, но 508 всичко е различно. Новият i-Cockpit е от четири елемента: компактен волан, бордно табло от 12,3 инча на нивото на погледа, висока и супер изчистена централна конзола и голям сензорен екран от 10 инча. Под него има седем бутона като клавиши на пиано, които осигуряват директен достъп до основните функции за комфорт: радио, климатик, навигация, настройки на автомобила, телефон, мобилни приложения и i-Cockpit Amplify за настройване на интериорната светлина регулиране на масажната функция на седалките и звука от аудио системата Focal с 10 високоговорителя.

Малкият волан прилича на тези, използвани в болидите от Формула 1. Но с него, както и с бутоните за различните команди се свиква лесно. Затова пък малките му размери дават възможност да се вижда цялото приборно табло. След като свалите седалката и волана ниско, погледът ви среща уредите, не се разсейвате, все едно таблото е Head-Up дисплей.

Автомобилът е лесен за каране и е доста повратлив. Използвана е платформата EMP2, която осигурява чудесни динамични качества. Колата е по-лека е със 70 кг спрямо предишния 508, което предполага по-нисък разход на гориво. Друго предимство е многораменното окачване на задната ос, управлявано от променливи амортисьори. Активно управление на окачването е стандартн при версия GT и с всички бензинови двигатели, а при дизелите 2,0 л е опция. Водачът може да избира между режимите ECO, Sport, Comfort и Standart, които променят настройките и на амортисьорите. Настройките за контакт с пътя са адаптирани за всеки двигател, за да гарантират най-комфортното возене и омекотяване по неравни повърхности.

Най-дълго време прекарах зад волана на 508 с 1,5-литровия дизел със 130 к.с. и 6-степенна ръчна трансмисия. Има още два 2,0 л BlueHDI със 160 и 180 к.с. Бензиновите са 1,6 л PureTech със 180 и 225 к.с. Двата са със скоростната кутия EAT8 – 8-степенната кутия на Aisin. Вторият е само за версия GT, но като динамика разликата между двата мотора не се усеща, но първият и по-икономичен. Разходът до Солун бе 7,5 л, а на връщане на дизела бе 6,1, въпреки че на борда бяхме четирима.

Новият 508 има много електронни помощници, но най-впечатляващата е, система за нощно виждане (Night vision), която се използва за първи път в сегмента. Имах възможност да я пробвам и наистина е доста впечатляваща. Тя използва инфрачервена камера и засича живи същества пред автомобила нощем или в условия на намалена видимост та около 200-250 м извън обхвата на предните фарове и извежда образа от инфрачервената камера централно на цифровия дисплей на нивото на очите на водача. Естествено има адаптивен автопилот с функция Stop & Go, асистент за позициониране в лентата, активна спирачка за безопасност от най-ново поколение, която засича пешеходци и колоездачи през деня и през нощта при скорост до 140 км/ч), предупреждение за спазване на дистанция, асистент за придържане в лентата, предупреждение за бдителността на водача, системи за автоматично превключване на дълги и къси светлини, за разпознаване на пътните знаци за ограниченията за скорост и препоръки, за разширено разпознаване на пътните знаци, за активно следене на мъртвата зона.

При шофиране в града на водача е осигурена помощ при извършване на определени маневри от системата Visiopark 2 (360° изглед) и системата за паркиране от най-ново поколение Full Park Assist с функция Flank guard.

Peugeot 508 се произвежда в Мюлуз, а двигателите в Тремери и Дуврен Франция. Не е евтин автомобил, след като се цели в клиентите на VW и BMW. Той е с 3% по-скъп от Passat. Това не е случайно, защото качеството на материалите в 508 е по-добро от тези, използвани в германския автомобил. 508 направо се цели в BMW Сeрия 3, а е далеч пред другите от сегмент D. В Peugeot са наясно, че клиентите на 508 няма да са 5-членни семейства, а по-млади и заможни клиенти, които използват колата или за представителни цели, или за едно чудесно пътуване. Освен това 508 е много удобен и за бизнес автомобил.

Стефан Илиев
Снимки Тони Тончев

Споделете или харесайте в социалните мрежи:
ТЕСТ