Всяка четвърта нова кола от България се препродава в Европа

Повечето от вносителите на нови автомобили в България трупат допълнителни приходи със сделки в Европа, съобщават пред в. “24 часа” търговци, които разполагат с официалната статистика на Пътна полиция за продажбите през 2018 г. Според нея у нас са пласирани 39 631 нови леки и лекотоварни возила, от които 5139 са дерегистрирани през първите 6 месеца. Това означава, че тази бройка (около 13 процента от общите продажби) е директно предназначена за реекспорт. Тези коли са с български номера за няколко дни, за да се “пишат” в актива на вносителите пред производителя като реализирани продажби.

Реекспортът беше още по-голям по време на икономическата криза, но и сега е значителен. Тези официални 13 процента не отразяват общата картина, защото има и много сделки, които въобще не минават през регистрации с български номера. Говори се, че представител на известна европейска компания е продал накуп над 3000 леки коли за търговец в богата държава от Западна Европа, защото е договорил с производителя по-добра цена.

Как се постига тази цена и защо “фирмата майка” допуска явно големи разлики в цените и отстъпките, не е ясно. Двойно повече са автомобилите, изнесени в ЕС без първоначална българска регистрация. Това означава, че от български търговци през миналата година са пласирани около 50 000 бройки, от които 15 хиляди са били продадени в Европа, или една на всяка четвърта кола!

Допреди няколко години реекспортът се държеше основно от представителите на японски и корейски фирми у нас, които водеха българския пазар все още като развиващ се, и често даваха по-ниски цени за България. Според данните на МВР лидер в реекспорта през миналата година е Nissan с 1820 бройки, но японският производител е част от алианса Renault-Nissan, който пък има официално представителство, ръководено от Франция. На второ място по реекспорт след Nissan са вносителите на KIA (685 бройки), които наскоро оборудваха катаджиите с новички патрулки. Renault e на трето място с 494 изнесени в Европа коли.

Реекспортът, естествено, не е забранен и няма нищо лошо в това вносителите на нови автомобили у нас да заработват отгоре. Проблемът е в това, че по този начин се изкривява истинската картина на продажбите на леки автомобили в България. Като най-меродавна се счита статистиката на Пътна полиция, която отскоро е “полудостъпна” чрез ровене в безкрайни таблици и в страницата на МВР в интернет. Данните от нея са сходни с тези на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), които черпят информация от самите производители. Статистиката в МВР обаче не дава данните от реекспорта, ако специално не си платиш 800 лева за нея.

Има и друг вид броене на продажбите на нови коли. От Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), която представителите на медиите получават пак “криминално”. От няколко години статистиката на ААП не се предлага публично заради големите скандали при вносителите относно достоверността й.

Данните на ААП се позовават на юнашко доверие и са подадени от търговците. Освен това в нея липсват вносителите на Hyundai, Mercedes, Infiniti, Porsche и Jeep, които не желаят да дават информация за продажбите си. Затова се разминават и данните на ААП и пътната полиция за реализацията през миналата година. Според статистиката на ААП у нас са пласирани през миналата година 40 584 возила, а според МВР – 39 631. Има и разлика в данните за реекспорта, където, ако се гледат тези на асоциацията, бройката набъбва на 6092.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...

Leave a Comment