Ford Fiesta ST: „Дяволчето“ с 200 коня

Знам, там някъде, скрити в храстите или в други укрития дебнат ченгета. Насочили камери – щракащи, триноги, засичащи скоростта на нарушителите. Но как да не се поддадеш на изкушението, да не превишиш поне малко скоростта, когато си зад волана на най-бързият сериен Ford Fiesta ST. Изцяло новият спортен автомобил с 200 коня под капака, направо те изкушава да натиснеш газта, да нарушиш закона. Като в онази песен на Judas Priest – „Вreaking The Law“.

С Ford Fiesta ST го направихме няколко пъти. Естествено, на безопасни места, Далеч от възможности за рискови ситуации и сблъсъци с катаджии. Най-вече на писта „Дракон“ в пловдивското село Калояново, под зоркия, но и приятелски завистлив поглед на собственика Христо Стоилов, известен повече като „Ицо Форда“. С колата въртяхме по нашите пътища точно по време на рали „Швеция“, когато по-сериозните и мощни събратя на изцяло новият Fiesta ST се бореха със снега. Но в нашия автомобил сякаш имаше едно „дяволче“ – скоростно, което те ръчка: „Дай газ! Дай газ!…“ И ти даваш.

Защото новият 1,5-литров двигател EcoBoost със своите 200 к.с. ускорява колата от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. Ускорението си е като на състезателна кола, а дадеш ли газ, се леmваш за удобните седалки Recaro, които държат тялото ти така, сякаш си не с обикновени триточкови, а със състезателни колани. Този бензинов 1,5-литров агрегат е първият 3-цилиндров, задвижващ модел на Ford Performance. Освен мощността от 200 к.с. при 6000 об./мин. и 290 Нм въртящ момент от 1600 до 4000 об./мин., максималната скорост е 232 км/ч. Архитектурата на 3-цилиндровия двигател осигурява висок въртящ момент при ниски обороти. Динамиката е увеличена от нов турбокомпресор с оптимизирана турбина. Тя натрупва допълнително налягане по-бързо и намалява максимално забавянето за по-отзивчиво и забавно шофиране. Нова комбинация от впръскване в колектора и директно впръскване на гориво осигурява не само високата мощност и бързите реакции, но и по-ниски CO2 емисии с особено увеличаване на икономията на гориво при слабо натоварване на двигателя.

1,5-литровият двигател EcoBoost на Fiesta ST е с първата в индустрията система за деактивиране на един цилиндър при 3-цилиндровите мотори на Ford. Технологията автоматично спира притока на гориво и работата на клапаните на един от цилиндрите, когато не е необходима пълна мощност. Например при спускане без газ или при движение с постоянна скорост. Технологията може да изключи или включи един цилиндър за 14 милисекунди, за да премине незабавно към пълна динамика. Изцяло алуминиевият двигател има и интегриран изпускателен колектор, който подобрява икономията на гориво, помага за бързо достигане на оптимална температура. Освен това осигурява по-бързо въртящ момент, като скъсява разстоянието, което отработените газове изминават между цилиндрите и турбото. Технологията с активен изпускателен клапан усилва и спортния звук на 3-цилиндровия двигател, който впечатлява околните, при преминаването на Fiesta ST.

В края на дългата права на „Дракон“ колата достига до 150 км/ч. преди интензивното спиране за първия ляв завой. Тук освен страхотните спирачки с 278-милиметрови вентилирани предни дискове и 253 мм твърди задни, с които спокойно може да се спре интензивно и стабилно преди завоя, има и отлично поведение при влизането в него. За това съдейства първата в сегмента, патентована от Ford технология за пружини, насочващи напречното натоварване и осигуряваща по-рязко влизане в завоя, по-добри реакции на задната част на колата и по-добра обратна връзка с пътя. В завой сцеплението се подобрява, защото за първи път е използван механичен диференциал с ограничено приплъзване (LSD). Пак за пистата, за по-добър старт може да се включи и включвайки Launch control.

Освен тази система, там, на „Дракон“ пробвахме и трите режима – Нормален, Спортен и За писта. По-точно, изключваме Нормален, на който се движим по магистралата и минаваме първо за няколко обиколки на Спортен, а след това и Писта. Всъщност спортния пробвахме и по планинските пътища за „натриване на носовете“ на разни заядливци, които подценяват възможностите на колата. После се пулят, когато с едно подаване на газ ги оставяме зад нас като спрели. Избираемите режими са налични за пръв път във Fiesta ST. При тях двигателят, воланът и контролът на стабилността могат да бъдат конфигурирани спрямо настройките. Характера на колата се променя, става агресивен и зъл. Преобразява кротичкия и гъвкав хечбек, в господстващ на пистата или трасето истински спортен автомобил. Само трябва да натиснете бутона, за да събудите звяра.

Като говорим за звяр, то той изобщо не е лаком. Харчлъкът му е повече от нормален – за пробег от над 500 км компютърът отчете среден разход 7,7 л, което за скоростните изстъпления, особено пистовите си е направо икономично.

На състезателните автомобили обикновено оборудването е спартанско. Не е така при
новата Fiesta ST. Колата осигурява комфорт и удобство за водач и за пътници с всички нужни екстри като обикновен автомобил. Окачването определено е твърдо и колата подрусва. Но това е гаранция за стабилността в завоите. Така че забравете за мекото возене. За ултра удобните седалки Recaro вече стана дума. Не липсват и екстри като SYNC 3 свързаност, премиум аудиосистема B&O PLAY и модерни технологии в помощ на водача като Помощ за поддържане на лентата и Разпознаване на пътните знаци. Сред стандартните технологии в помощ на водача са Помощ за поддържане на лентата, Предупреждение за напускане на лентата и Круиз контрол с ограничител на скоростта и др.

Стефан Илиев

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...

Leave a Comment