Като производител Honda има голям опит с хибридните технологии. Пробвал съм всички такива автомобили у нас – Civic, Insight, първият компактен спортен хибрид CR-Z… Новият Honda CR-V Hybrid обаче е нещо по-различно. Не само, защото е SUV и е със задвижване на 4-те колела. Той използва нова ефективна и екологична система за хибридно задвижване. При това без да се различава като динамика от бензиновия си събрат Honda CR-V, за който писахме преди няколко боря.

Тръгнахме от дилърството на Бултрако Моторс на бул. България. Натискам бутона за стартиране. Не се чува характерният звук от въртенето на стартер, нито работата на някакъв агрегат. Само таблото светва, за да покаже, че автомобилът е готов за движение. Когато батерията е добре заредена, CR-V Hybrid потегля и при ниски скорости и натоварвания се движи само на ток.

При повече газ за по-добро ускорение се включва и бензиновият силов агрегат. Обаче той не задвижва директно автомобила, а посредством генератор осигурява допълнително захранване, за да може електромоторът да развие пълната си мощност. Произведената от генератора електроенергия се използва за и за дозареждане на батерията, когато е необходимо. Водачът има възможност да проследи целия този процес на дисплея пред себе си – в кой случай е на ход двигателят с вътрешно горене, в кой – електромоторът, в каква ситуация се зареждат батериите и кой агрегат задвижва колелата.

Тихо и безшумно, новият Honda CR-V Hybrid се придвижва по улиците на София. Задвижва се от литиево-йонния батериен модел, на ток. Понякога, когато се даде повече газ, заработва и бензиновият двигател. Но автомобилът пак е тих. Няколко часа обикаляме из столицата с нашия тестов автомобил със задвижване на четирите колела, а разходът в градски условия е малко над 5 л или по-точно 5,2 л. Това е пословична пестеливост, особено в натоварения трафик. За да върви на електричество, работата с газта трябва да е много плавна.

Решавам да видя как ще се държи двигателят при катерене по планински път. Тръгвам към местността Златните мостове на Витоша. При изкачване по стръмния път задвижването се осъществява от електромотора. Бензиновият двигател работи и върти генератора, който дава захранването. При по-рязко подаване на газ се добавя и енергия от батерията. След това обаче при спускане бензиновият двигател загасва. Автомобилът преминава в режим на регенерация и започва да зарежда батерията. Ползата е тройна – не се хаби никакъв бензин, енергията от спускането се натрупва в батерията, а даже и се пестят спирачките, тъй като се използват по-рядко. Това е така, защото при произвеждането на електроенергия агрегатът създава съпротивление, което задържа автомобила при спускането му по наклона. При CR-V Hybrid шофьорът може да контролира този процес на четири степени посредством бутоните от двете страни на волана. Когато натиска левия бутон, зареждането на батерията е по интензивно, а съпротивлението при спускане по-осезаемо. Десният бутон работи обратно на левия.

Има три режима на движение. Единият е напълно електрически, за който стана дума, когато колата се движи бавно. В електрическия режим задвижващият мотор черпи енергия единствено от батериите и така е осигурено задвижване с нулеви вредни емисии. Другият е хибриден, който ползва електроенергията от генератора към задвижващия мотор, като допълнително количество идва от батериите. При хибридния режим, бензиновият двигател осигурява енергия за електрическия мотор-генератор, който на свой ред отдава мощност към задвижващия електромотор. Излишната мощност се връща обратно през генератора, за да дозареди батериите. Третия е с превес на двигателя с вътрешно горене. При този нормален режим, колелата биват задвижвани от бензиновия агрегат, като при необходимост електромотора може да му помогне с допълнителна доза мощност.

Бутон за смяна на различните режими няма. Системата изчислява прецизно кой е най-подходящият за даден момент. Дали превесът е за електричеството, има ли нужда бензиновият мотор от електрическа помощ… Решението взима електрониката. Всичко това може да се контролира от схемата, показана на дисплея пред водача.

Хибридната система не се нуждае от конвенционална трансмисия и е оборудвана с 1-степенен съединител с фиксирано предавателно отношение. Той създава директна връзка между подвижните компоненти и по този начин се осигурява плавно предаване на въртящ момент през цялата система.

Когато тръгнахме по магистрала Тракия към Пловдив, естествено при скорост 140-145 км/ч. работеше предимно бензиновия. Но на схемата от време на време се отбелязваше как зеления поток от електромотора „удря едно рамо“ на ДВГ, особено при изкачване на наклон. При спускане обаче бензиновият спираше и оставаше само електрическия. Затова на дълъг път и изминати над 500 км по магистрала средният разход за пътуването бе 7 л на 100 км. Това е направо икономично за автомобил, тежащ 1726 кг и с двама души по над 100 кг на борда плюс багаж.

При екологичния CR-V Hybrid се използва новата интелигентната система Intelligent Multi Mode Drive (i-MMD), която съчетава 2,0-литров i-VTEC бензинов двигател с цикъл на Аткинсън и два електрически агрегата. Бензиновият има максимална мощност 145 к.с. (107 кВт) при 6200 об/мин и максимален въртящ момент от 175 Нм при 4000 об/мин. Задвижващият електромотор е с максимална мощност 184 к.с. (135 кВт) и въртящ момент от 315 Нм. В крайна сметка резултатът от всичко това е уникалното съчетание от екологичността на електрическия двигател с показателите на бензиновия и вътрешното пространство на конвенционален автомобил. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 9,2 сек, а максималната скорост – 180 км/ч. Не се стремихме да я достигнем, тъй като тестовият автомобил бе на твърде малко изминати километри – малко над 1200 км. Но при скорост от 160 км/ч се усещаше, че автомобилът има потенциал за по-висока скорост.

i-MMD не работи с конвенционална трансмисия, а функционира с по-компактен агрегат, осигуряващ директна връзка между задвижващите части и плавното предаване на въртящия момент. Водачът командва движението напред или назад чрез бутони на централната конзола. Там е и бутонът за избор на режим на движение. Водачът може да задейства три варианта: EV дава приоритет на движението като електрически автомобил (когато е възможно), ECON подобрява икономичността, а SPORT осигурява по-добра динамика.

Нашият автомобил бе със система за задвижване и на четирите колела от ново поколение, която е с интелигентен контрол в реално време (Real Time AWD with Intelligent Control System). Това е най-новата технология на Honda за четири задвижващи колела. Благодарение на подобренията в нея до 60% от въртящия момент могат да бъдат предавани към задните колела при необходимост. CR-V Hybrid може да се поръча и с предно предаване.

В CR-V Hybrid е въплътена цялата гама от системи за безопасност на Honda. Истинско удоволствие на магистралата ти доставя да си нагласиш скоростта, да избереш дистанция до предното превозно средство и да се отдадеш на удоволствието от шофирането. Всъщност трябва само да държиш волана. Останалото е в системата на CR-V Hybrid за пасивна безопасност ACE, която е допълнена от набор от умни асистенти, обединени под името Honda Sensing. Тази патентована технология е налична още от базовото ниво на оборудване и включва асистент за спазване на пътната лента, адаптивен круиз контрол, сигнализация за челен удар и спирачна система за смекчаване на удара.

Както при обикновения CR-V, при хибрида също е налична системата Honda Agile Handling Assist (AHA). Електронната стабилизираща система е специално настроена за европейските пътни условия и характерния за шофьорите стил на управление. При необходимост тя се намесва дискретно и допринася за по-плавно и по-предсказуемо поведение на автомобила, при смяна на пътни ленти и при навлизане в кръгови както при висока, така и при ниска скорост.

Стефан Илиев

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *